Moneybird

Koppel Flux met Moneybird voor een automatische 2-way sync van facturen en betalingen.

Met de Moneybird-koppeling houdt Flux je boekhouding automatisch up-to-date.
Facturen die je in Flux aanmaakt, worden direct doorgestuurd naar Moneybird, waar ze in je administratie worden verwerkt. Zodra betalingen in Moneybird worden geregistreerd, wordt de betaalstatus automatisch teruggekoppeld naar Flux.

Bespaar tijd, voorkom fouten en houd je boekhouding altijd up-to-date.

Om Flux met Moneybird te koppelen, heb je in Flux de rol Eigenaar nodig en een actief Moneybird-account. Ga naar Instellingen → Apps → Moneybird om Moneybird in Flux te activeren.

Om de koppeling te kunnen gebruiken heb je nodig:

  1. Een gebruiker in Flux met de rol Eigenaar
  2. Een actief Moneybird-account met alle btw-tarieven geactiveerd in Moneybird (ook als je ze niet gebruikt)

Om te kunnen beginnen heb je een Moneybird-account nodig. Als je nog geen Moneybird-account hebt, kan je starten met een gratis proefperiode. Zodra je jouw Moneybird abonnement hebt, kun je je omgeving inrichten.

  • Log in op je Moneybird-account
  • Ga naar Instellingen → Btw en activeer alle relevante btw-categorieën (21%, 9%, 0%, Btw vrijgesteld en Geen btw) voor verkoopfacturen
  • Ga naar Instellingen → Bank en controleer of je bank- en kasrekening correct is ingesteld

Flux gebruikt deze instellingen om bedragen en btw correct door te sturen naar je boekhouding. Meer information over het kasboek vind je in de documentatie van Moneybird.

Omdat Flux alle btw-tarieven ondersteunt, is het noodzakelijk om alle btw-tarieven in Moneybird te activeren. Dit is ook noodzakelijk als je deze btw-tarieven (nog) niet gebruikt. Het is voor de koppeling met Flux alleen nodig om voor verkoopfacturen de extra btw-tarieven toe te voegen. Lees in de btw-handleiding van Moneybird hoe je een btw-tarief toevoegt.

Als je de Moneybird setup hebt doorlopen, kan je deze activeren in Flux:

  • Ga naar Instellingen → Apps → Moneybird
  • Klik op Activeren
  • Je wordt automatisch doorgestuurd naar Moneybird
  • Log in met je Moneybird-account
  • Verleen toestemming aan Flux toegang te geven
  • Kies de Moneybird-administratie die bij jouw praktijk of organisatie hoort

Vanaf nu worden alle facturen en betalingen die je aanmaakt automatisch in Moneybird worden toegevoegd.

Kies een omzetcategorie waarop alle omzet wordt geboekt in jouw boekhouding. Kies voor een aparte startdatum van de koppeling om een deel van de facturen in Flux niet te synchroniseren. Deze optie is te gebruiken als je bijvoorbeeld overstapt naar Moneybird en je alleen facturen vanaf je overstapdatum wilt synchroniseren.

Flux ondersteunt het zorgproces operationeel, terwijl Moneybird de financiële administratie en boekhouding verzorgt.

Flux vormt het operationele hart van je praktijk of zorgorganisatie. Hier plan je afspraken, beheer je patiënten, leg je verslag en maak je facturen of declaraties aan. Declaraties naar zorgverzekeraars worden automatisch via VECOZO verzonden; het betalingskenmerk hiervan komt via VECOZO in Flux binnen, terwijl de daadwerkelijke betaling via je bankrekening loopt. Alle betalingen via PIN, contant of iDEAL worden direct en automatisch verwerkt in Flux.

Moneybird verzorgt de volledige financiële administratie. Facturen en betalingen uit Flux worden automatisch opgenomen in de boekhouding, waar ook de debiteuren- en crediteurenadministratie wordt beheerd.

De debiteurenadministratie in Moneybird is leidend voor de financiële administratie. Het operationele beheer, zoals het versturen van herinneringen of het opvolgen van openstaande posten, vindt plaats in Flux.

Ook creditfacturen die in Flux worden aangemaakt, worden automatisch als correctie doorgestuurd naar Moneybird. Zo blijft de financiële administratie sluitend voor een volledige en betrouwbare boekhouding, zonder extra handmatige handelingen.

Indien je gebruik maakt van Mollie, zorg dan dat je Mollie account ook gekoppeld is aan Moneybird. Flux stuurt enkel de gemaakte facturen naar Moneybird. Het is belangrijk Moneybird ook aan Mollie te koppelen om te zorgen dat de betalingen op de facturen automatisch geregistreerd worden. Lees in de Mollie-handleiding van Moneybird hoe je Mollie koppelt.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Moneybird.

  • Wanneer worden betalingen gesynchroniseerd?

    Flux controleert continu op geregistreerde betalingen in Moneybird. Het kan enige tijd duren (<24 uur) voordat Moneybird doorgeeft dat een factuur is betaald. Let op dat de betaling in Moneybird moet zijn verwerkt, voordat de betaling in Flux kan worden verwerkt.

  • Staat de PDF van de factuur in Moneybird?

    Nee, de originele PDF van de factuur blijft in Flux. Contactgegevens van de debiteur en de informatie op de factuurregels komen wel in Moneybird te staan als Externe facturen.

  • Worden bestaande facturen ook doorgestuurd?

    Ja, ook bestaande facturen in Flux die nog niet in Moneybird staan, worden automatisch gesynchroniseerd zodra de koppeling actief is vanaf de startdatum die is ingesteld.

  • Hoe kan ik deels toegekende verzamelfacturen verwerken in Moneybird?

    Het komt regelmatig voor dat een zorgverzekeraar de verzamelfactuur deels toekent. De oorspronkelijke factuur zal dan een openstaand bedrag overhouden. Flux crediteert . Voor meer informatie, zie de handleiding van Moneybird.