SBV-Z controle

Met de SBV-Z-integratie controleer je eenvoudig de BSN en persoonsgegevens van patiënten.

De Sectorale Berichtenvoorziening in de Zorg (SBV-Z) biedt een veelzijdige oplossing voor het veilig en efficiënt uitwisselen van gegevens met de BSN-check. Het ondersteunt zorgorganisaties bij het automatiseren van processen en het voldoen aan wet- en regelgeving, zoals inzage, het opvragen en verifiëren van het BSN, en het controleren van identiteitsbewijzen.

Met de SBV-Z-integratie van Flux wordt het uitwisselen en verifiëren van persoonsgegevens, waaronder het BSN, geautomatiseerd. Na een registratie in het UZI-register en eenmalige setup met een UZI-servercertificaat worden patiëntgegevens snel, veilig en betrouwbaar verwerkt in je dagelijkse praktijk.

Met de Flux-koppeling kun je eenvoudig gegevens zoals het burgerservicenummer, huisadres en andere persoonsgegevens van patiënten raadplegen en ophalen via de SBV-Z dienst Opvragen persoonsgegevens.

Ga naar Instellingen → Apps → SBV-Z om SBV-Z in Flux te activeren. Om Flux met SBV-Z te koppelen, heb je in Flux een gebruiker met de rol Eigenaar (beheerder) nodig.

Om de SBV-Z integratie te activeren heb je het volgende nodig:

  1. Een actief Flux-account met de rol Eigenaar

  2. Een actief abonnement binnen UZI-register

  3. Een geldig DigiD en/of UZI-pas
  4. Een UZI-servercertificaat van UZI-register

Om gebruik te maken van de BSN-controle binnen Flux, heb je een UZI-servercertificaat nodig. Dit certificaat vraag je aan via UZI-register.

Voor je begint

Om bij het UZI-register in te loggen heb je een abonnement nodig van het UZI-register. Als je dit abonnement niet hebt moet je deze afsluiten. Raadpleeg hiervoor de abonnementspagina van UZI-register. Mocht je niet weten hoe je abonnee wordt, kun je gebruik maken van de abonneewijzer. Deze maakt het registreren als abonnee binnen UZI-register gemakkelijk.

Er zijn een aantal regels waar je als zorgverlener je aan moet houden om als abonnee geregistreerd te worden binnen UZI-register. Deze regels zijn van groot belang en zijn te vinden bij de regelgeving van het CPS.

Setup

Er zijn een aantal stappen die ondernomen moeten worden om de koppeling in Flux te laten werken:

  • Ga naar Instellingen → Apps → SBV-Z

  • Genereer het PKCS#10-bestand (CSR)
    Tijdens de aanvraag bij het UZI-register heb je een PKCS#10-bestand nodig.
    Dit bestand wordt automatisch door Flux aangemaakt en is te downloaden via
    PKCS#10-bestand downloaden
  • Noteer de domeinnaam van Flux
    Flux genereert automatisch een unieke domeinnaam die het UZI-register nodig heeft. Deze vind je in hetzelfde scherm onder Domeinnaam
  • Vraag het UZI-servercertificaat aan
    Ga naar het UZI-register en start de aanvraag voor een UZI-servercertificaat.
    Tijdens de aanvraag:
    • Upload je het PKCS#10-bestand dat je uit Flux hebt gedownload
    • Vul je de door Flux gegenereerde domeinnaam in
  • Wacht op goedkeuring van het UZI-register
    Na verwerking ontvang je het UZI-servercertificaat per e-mail of via het portaal van het UZI-register.
  • Upload het certificaat in Flux
    Zodra je het certificaat hebt ontvangen, upload je dit in Flux via
    Instellingen → Apps → SBV-Z → UZI-servercertificaat uploaden
  • Klik op Activeren onder Verbinden

De koppeling is nu direct actief. Flux kan nu automatisch BSN’s controleren en persoonsgegevens veilig ophalen.

Flux haalt automatisch deze gegevens op bij het inschrijven van de patiënt wanneer mogelijk.

Voor bestaande patiënten is het mogelijk om met behulp van de SBV-Z het meest recente adres op te halen.

Ga hiervoor naar Patiënt Aanpassen Adressen SBV-Z check.

De SBV-Z haalt gegevens op uit de Basisregistratie Personen (BRP) om te ondersteunen bij de administratieve processen in de zorg. Alleen de gegevens die essentieel zijn voor de specifieke opvraging worden gedeeld, in overeenstemming met de AVG. SBV-Z verwerkt uitsluitend administratieve persoonsgegevens en geen medische informatie.

  • Identificatiegegevens: Het belangrijkste doel van SBV-Z is het leveren en controleren van het Burgerservicenummer (BSN) van een patiënt

  • Overige persoonsgegevens: Afhankelijk van de opvraging kunnen aanvullende gegevens worden opgehaald, zoals de volledige naam, geboortedatum, woonplaats of adres, indien nodig voor identificatie

  • UZI-gegevens: Het systeem verwerkt ook het abonneenummer van de UZI gegevens voor authenticatie en toegang tot de dienst

Er zijn aan het opvragen van het servercertificaat kosten gebonden. Deze bedragen ongeveer 450 euro voor een certificaat per 3 jaar. Deze kosten worden gebaseerd op:

  • De verwerking en beoordeling van de aanvraag

  • De productie van het UZI-middel

  • De inzet servicedesk en voorlichtingsmateriaal

Zorgaanbieders die gebruikmaken van het Landelijk Schakelpunt (LSP) kunnen via de Vereniging Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) een vergoeding aanvragen. Dit geldt alleen voor zorgaanbieders die aangesloten zijn op het LSP. Voor meer informatie over deze vergoedingen, kan je terecht bij de kosten en facturatiepagina van UZI-register.

Met enige regelmaat zijn er werkzaamheden of wordt er onderhoud gepleegd aan de SBV-Z webservice. De actuele status van deze werkzaamheden zijn te vinden op de nieuwspagina van de SBV-Z.

FAQ

Veelgestelde vragen over de SBV-Z koppeling om de BSN-controle te gebruiken, om zo de adresgegevens op te halen.

  • Waar staat BV BSN voor

    Beheervoorziening Burgerservicenummer (BV BSN)

  • Waar kan ik vinden of er onderhoud is bij de SBV-Z?

    Er zijn met enige regelmaat werkzaamheden bij de SBV-Z. Dit kan betekenen dat de web service of website er tijdelijk uit ligt, of aan word gewerkt. De actuele status van dit onderhoud en de geplande werkzaamheden zijn te vinden op de nieuwspagina van de SBV-Z.