Pakketten
Met pakketten kun je een set afspraken aanbieden aan patiënten.Met pakketten kun je eenvoudig meerdere afspraken aanbieden aan patiënten in één overzichtelijke aankoop. Bij het aanschaffen van een pakket ontvangt de patiënt een bepaald aantal credits, die ze flexibel kunnen inzetten voor afspraken.
Patiënten kopen eerst een pakket met credits. Deze credits kunnen vervolgens worden gebruikt bij afspraken. Om pakketten te kunnen verkopen, moeten deze eerst worden ingesteld en gekoppeld aan een product en een afspraaktype. De patiënt betaalt vooraf via een automatisch verwerkte factuur.
Pakketten bieden gemak voor zowel patiënten als zorgverleners, doordat afspraken vooraf geregeld zijn en flexibel ingepland kunnen worden.
Je kunt op verschillende manieren credits toevoegen aan patiënt als deze een pakket heeft afgenomen.
Voor deze methode is een product nodig dat gekoppeld is aan een pakket.
Om credits toe te voegen, ga je naar Patiënt → Facturen om een productfactuur aan te maken:
- Ga naar de Facturen tab bij de patiënt
- Klik op + Productfactuur in de rechterbovenhoek
- Voeg een regel toe met de productcode van het gekoppelde product
- Maak de factuur aan en verstuur deze
De credits worden toegevoegd aan de patiënt zodra de betaling voor deze factuur is geregistreerd.
Credits worden verbruikt door het inplannen van een afspraak. Bij het plannen van een afspraak met een gekoppeld afspraaktype wordt het juiste aantal credits automatisch afgeschreven van het pakket van de patiënt.
Om credits toe te voegen, ga je naar Patiënt → Pakketten om credits te importeren:
- Ga naar de Pakketten tab bij de patiënt
- Klik op + Importeren om credits te importeren
- Vul het formulier in
- Geef het interne tarief op
- Klik op importeren om de credit aan te patiënt toe te voegen
Het interne tarief is het bedrag dat in de boekhouding wordt gebruikt om deze omzet te boeken.

Credits die via deze methode worden toegevoegd, hebben geen factuur of betaling in Flux en zijn gratis tenzij de facturatie in een ander systeem is verwerkt.
Voordat je kunt starten met pakketten, moet je eerste een pakket aanmaken. Om een pakket aan te maken, ga je naar Instellingen → Facturen → Pakketten door op het tandwiel in het linkermenu te klikken en selecteer Pakketten onder Facturen.
Gebruikers met de rol Eigenaar (beheerder) kunnen pakketten aanmaken, aanpassen en verwijderen. Een pakket heeft de volgende onderdelen:
- Naam
- Intern tarief
- Grootboekrekening
- Balanspost
Een pakket heeft een naam en een intern tarief nodig, en er kan een grootboekrekening en balanspost voor de boekhouding aan worden toegevoegd:
- Klik op + Pakket toevoegen in de rechterbovenhoek
- Selecteer of voer de volgende informatie in:
- Naam *
- Intern tarief *
- Grootboekrekening
- Balanspost
- Klik op Opslaan om the pakket te activeren
Let op: Velden gemarkeerd met een sterretje () zijn verplicht *.

Het pakket is nu geactiveerd. Voeg het pakket to aan afspraaktypes en producten voor verder gebruik binnen Flux.
Je kan het pakket aanpassen door op het potlood (aanpassen) rechts op de regel van het desbetreffende pakket te klikken.
Je kunt pakketten nog niet deactiveren. Neem contact met ons op als je een pakket wilt deactiveren.
Pakketten moeten zowel aan een product als aan een afspraaktype worden gekoppeld om verkocht te kunnen worden. Om een pakket aan een product te koppelen ga je naar Instellingen → Facturen → Producten.
Het product fungeert als basis voor de verkoop en facturering van het pakket.
Je kunt een pakket aan een product koppelen als een pakket hebt aangemaakt. Door een pakket aan een product te koppelen, worden de credits toegevoegd die patiënten kunnen gebruiken.
Volg onderstaande stappen om een pakket aan een product te koppelen en het aantal credits in te stellen:
- Ga naar Producten als je een pakket hebt aangemaakt
- Maak een nieuw product aan of selecteer een bestaand product
- Koppel het pakket aan het product
- Voeg het aantal credits toe
- Klik op Opslaan om het product aan te maken
Het product is nu gekoppeld aan het pakket en klaar voor gebruik. Het aantal credits is het aantal per eenheid waaruit het product bestaan.

Om credits van een patiënt te kunnen verbruiken moeten er afspraken worden ingepland met een afspraaktype waar een pakket aan gekoppeld is. Ga hiervoor naar Instellingen → Afspraken → Standaard afspraken.
Volg onderstaande stappen om een pakket aan een product te koppelen en het aantal credits in te stellen:
- Ga naar Standaard Afspraken als je een product hebt aangemaakt
- Maak een nieuw afspraaktype aan of pas een bestaand afspraaktype aan
- Selecteer het pakket dat je aan dit afspraaktype wilt koppelen
- Voeg het aantal credits toe dat dit afspraaktype verbruikt
- Klik op Opslaan om het afspraaktype aan te maken.
De afspraak zal één of meerdere credits van het pakket verbruiken, zoals ingesteld bij het koppelen van het product. Wij adviseren doorgaans om één credit per afspraak in te stellen.

Pakketten worden door Flux gefactureerd en verstuurd via e-mail. De patiënt ontvangt vooraf een email met de factuur. Om deze e-mails in te stellen, ga je naar Instellingen → Communicatie → Email templates.
Een pakket is een product, en er wordt van de product e-mails gebruik gemaakt.