Factureren
Het opstellen en verzenden van facturen richting de patiënt.Na het leveren van zorg kan het voorkomen dat deze niet door de zorgverzekeraar wordt vergoed. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo kan het ontbreken van een contract tussen jou als zorgverlener en de zorgverzekeraar ervoor zorgen dat de patiënt de zorg zelf moet betalen. In sommige gevallen kan de patiënt via een restitutiepolis alsnog een (gedeeltelijke) vergoeding aanvragen.
Daarnaast kan het zijn dat de zorg buiten de dekking van de polisvoorwaarden valt, bijvoorbeeld omdat het specifieke type behandeling niet vergoed wordt of de voorwaarden recent zijn gewijzigd. Een andere veelvoorkomende reden is dat de patiënt het maximumaantal behandelingen binnen zijn verzekeringspakket al heeft bereikt, waardoor verdere zorg niet langer wordt vergoed.
Het is belangrijk om in dergelijke situaties zorgvuldig en professioneel te communiceren met de patiënt. Dit voorkomt onduidelijkheden en biedt de patiënt inzicht in de redenen voor de facturering en eventuele mogelijkheden, zoals het aanvragen van restitutie of het overwegen van aanvullende opties.
Een losse factuur is een factuur die bedoeld is voor een patiënt of een bedrijf. Deze kunnen met de hand worden aangemaakt of via factuur genereren.
Om facturen te generen, ga naar Financiën → Afspraken. Je krijgt een overzicht te zien van alle afspraken waar een patiënt aan is gekoppeld.
Gebruik de navigatie om naar de juiste periode te navigeren. Klik op dag of maand om te wisselen tussen dag of maand. Gebruik de pijltjes om naar de volgende of vorige dag of maand te aan.
Om factureren te genereren, klik rechtsboven op de blauwe knop Facturen genereren. Flux zal nu automatisch voor alle afspraken in de geselecteerde periode.
Als een factuur is gegenereerd zal deze de status Concept krijgen. Ze zijn dan nog niet verstuurd naar de patiënt.
Om de conceptfacturen te versturen ga je naar Financiën → Losse facturen. Je krijgt nu een overzicht te zien van alle losse facturen. Je kunt deze filteren op conceptfacturen, door te klikken op 'Filter', 'Status' en dan 'Concept' te kiezen.
Selecteer de conceptfacturen die je wil versturen. Onderin het scherm verschijnt een menubalk. Kies hier voor Verstuur.
De facturen worden automatisch definitief gemaakt. Dit betekent dat de factuur niet meer veranderd kan worden. De factuur mag nu naar de boekhouding verstuurd kunnen worden.
Veelgestelde vragen
Heb je vragen of kom je er niet helemaal uit? Hieronder vindt je de antwoorden op veelgestelde vragen over het factureren in Flux.
Factuur blijft op conceptstatus staan
Als de factuur op status
Concept
blijft staan, dan kan deze niet worden verzonden. Op de factuur door op Concept
te klikken. Je zal in het scherm te zien krijgen wat er ontbreekt aan de factuur om hem te versturen. Staat er niets meer?
Klik dan op Versturen onderaan de pagina om de factuur te versturen.Factuur generen is niet gelukt. Behandeltraject is niet declareerbaar
Als een behandeltraject als
Niet declareerbaar
is aangemerkt, dan zal Flux geen facturen maken voor afspraken die zijn gekoppeld aan dit behandeltraject.Om dit op te lossen zorg er eerst voor dat je zeker weet dat dit behandeltraject mag worden gedeclareerd. Kijk bijvoorbeeld onder het tabblad 'Opmerkingen' of 'Taken' of er nog openstaande zaken zijn waardoor het traject niet gedeclareerd zou moeten worden.
Hierna kun je het behandeltraject op declareerbaar zetten door op de pagina van de patiënt naar het tabblad 'Financiën' te gaan. Klik hiervoor op de drie puntjes naast het behandeltraject en kies voor Declaarbaar maken.
Factuur generen is niet gelukt door het missen van afspraaktype
Pas de afspraak aan en stel een afspraaktype in:
- Selecteer de afspraak in de agenda
- Kies Aanpassen
- Selecteer een type
- Sla de afspraak op
Is er geen correct afspraaktype? Maak dan een nieuw afspraaktype aan bij de instellingen.