Abonnementen instellen
Met abonnementen worden maandelijks automatisch facturen gegenereerd voor patiënten.Met abonnementen kunnen maandelijks automatisch facturen worden gemaakt voor patiënten. Deze factuur wordt voor het begin van elke periode verstuurd. Het is nog niet mogelijk om een aantal afspraken te koppelen aan een abonnement.
Voordat je kunt starten met abonnementen, moet je eerst een abonnement aanmaken. Om een abonnement aan te maken ga je naar Instellingen → Facturen → Abonnementen door op het tandwiel in het linkermenu te klikken en selecteer Abonnementen onder Facturen.
Beheerders kunnen abonnementen aanmaken, aanpassen en verwijderen:
- Naam abonnement
- Periode
- Prijs per periode
- Btw
Een abonnementsvorm heeft een naam, periode, en prijs nodig. Tevens kan er een btw tarief gekozen worden voor het abonnement:
- Klik op + abonnement toevoegen in de rechterbovenhoek
- Selecteer of voer de volgende informatie in:
- Naam *
- Periode
- Prijs *
- Soort btw *
- Klik op toevoegen om het abonnement te activeren
Let op: Velden gemarkeerd met een sterretje () zijn verplicht *. Het is voor nu alleen mogelijk om de periode in te stellen op maandelijks.
Het abonnement is nu geactiveerd om te gebruiken.
Je kan het abonnement aanpassen door op het potlood rechts op de regel van het desbetreffende abonnement te klikken.
Je kunt een tariefswijziging voor abonnementen inplannen op een specifieke datum. Volg onderstaande stappen om prijswijzigingen door te voeren:
Tariefwijziging inplannen:
- Selecteer de gewenste datum voor de wijziging
- Voor een directe wijziging gebruik je de datum van vandaag
Wijziging annuleren:
- Klik op Annuleren om een geplande wijziging te verwijderen
- Vergeet niet op Opslaan te klikken om de annulering te bevestigen
Volgt.
Abonnementen worden door Flux automatisch gefactureerd en verstuurd via e-mail. Elke patiënt ontvangt over elke periode een email met de factuur. Om deze e-mails in te stellen, ga je naar Instellingen → Communicatie → Email templates.
Hier kan je de volgende e-mails configureren:
- Patiënt abonnementfactuur onbetaald
- Patiënt abonnementfactuur automatische incasso
- Patiënt abonnementfactuur eerste betaling automatische incasso
- Patiënt abonnementfactuur betaald
Voor incassofacturen zijn enkele instellingen beschikbaar. Deze zijn te vinden onder instellingen, ga hiervoor naar Instellingen → Facturen → Regels en opmaak.
Om incassofacturen te configureren zijn drie instellingen relevant:
- Informeren automatische incasso (incassotermijn)
- Versturen abonnementsfacturen
- Standaard gebruiker
Door het incassotermijn in te stellen kan je bepalen hoeveel dagen na het ontvangen van de factuur het geld wordt afgeschreven middels automatische incasso.
Stel in hoeveel dagen vóór de start van een nieuwe abonnementsperiode de incassofacturen worden verzonden.
Let op: Bij het versturen van een incasso wordt het bedrag niet direct afgeschreven. Dit hangt af van de:
- Betaaldatum van standaardfacturen
- Instelling Informeren automatische incasso voor incassofacturen
Alle facturen in Flux moeten gekoppeld zijn aan een gebruiker, die ook op de factuur wordt vermeld. Voor abonnementsfacturen is automatische toewijzing momenteel niet mogelijk. Met deze instelling bepaal je welke gebruiker op de factuur wordt vermeld.