Updates

Blijf op de hoogte van onze laatste wijzigingen en verbeteringen.

22 december 2024

GDS restitutienota voor paramedici

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Generieke Declaratiestandaard (GDS) in voor de paramedische zorg. Dit betekent dat alle paramedici hun declaraties volgens het GDS-formaat moeten indienen. Ook facturen die direct naar de patiënt gaan, moeten aan dit format voldoen.

Flux ondersteunt deze overgang volledig. Voor zorg die wordt geleverd vanaf 1 januari 2025 past Flux het factuurformat automatisch aan naar de nieuwe standaard. Voor behandelingen die vóór 31 december 2024 hebben plaatsgevonden, blijft de oude declaratiestandaard van kracht. Dit betekent dat er tijdelijk twee standaarden naast elkaar bestaan.

Gebruikers van Flux hoeven hier niets voor te doen. Het systeem herkent automatisch welke standaard van toepassing is en verwerkt de declaraties en facturen volgens de juiste standaard.

  • Nieuw
    • GDS restitutienota voor diëtiek
    • GDS restitutienota voor podotherapie
    • GDS restitutienota voor Logopedie
  • Verbeteringen
    • Flux gaat nu beter om als de SBV-Z dienst om BSN nummers op te halen uitval heeft
    • Lichaamslocatie aanpassen toegevoegd aan het behandeltraject
    • Ontbrekende lichaamslocaties in actieve behandeltrajecten vanuit de GDS is toegevoegd aan de werklijst
    • Om declaratieproblemen te voorkomen zijn de volgende acties aan de werklijst toegevoegd: missende diagnosecode en missende verwijzing bij een chronisch traject
    • Labels met een status onplanbaar is toegevoegd
    • Alleen beschikbare behandelaren worden nu geselecteerd als je navigeerd tussen dagen in de calender
    • NPRS voorrang gegeven boven de VAS
    • Verschillende typen behandelaren kunnen nu in de boekhouding worden meegenomen. Dit geldt alleen voor de Exact koppeling
    • Producten worden beter afgehandeld in de Exact koppeling
    • Verschillende verbeteringen op het gebied van informatie beveiliging
    • Tijdens het facturen kan afgehandeld nu niet alleen per regel, maar ook per batch gebruikt worden
    • E-mails kunnen nu worden aangepast voor het uitvragen van de vragenlijsten en recalls
    • Verschillende tooltips toegevoegd in de medical feed
    • Factuurinstellingen zijn verbeterd en de documentatie is toegevoegd
    • Documentatie voor abonnementsinstellingen is nu beschikbaar
    • Behandelplannen zijn nu ook beschikbaar in consulten onder beleid
    • Betaalopties zijn hernoemd ter verduidelijking
    • Verbeteringen aan de Twinfield koppeling zijn doorgevoerd
    • De COV controle verwijdert nu een incorrecte zorgverzekering in januari 2025
    • Waarschuwingen voor zorgverzekeraar CZ toegevoegd
    • Data imports voor migraties aangepast voor de GDS
    • Data export functionaliteiten verbeterd
    • De automatische CSI codes worden nu gekozen op basis van de GDS per 1 januari 2025
    • De prestatiecodes en prestatiecodelijsten zijn aangepast op basis van de GDS
    • Prestatiecode 1200 kan niet meer gebruikt worden voor kinderen
    • Het aanmaken van nieuwe contracten voor 2025 is verbeterd
    • Het gewerkte uren overzicht is verbeterd en kan nu makkelijk geëxporteerd worden
    • Je hebt nu meer tijd voor de 2FA bij het inloggen
    • De PREM aanvraag verloopt automatisch gebaseerd op de geldende in- en exclusie criterie, maar de PREM aanvraag kan nu ook nadrukkelijk gestart worden vanuit de eindevaluatie
    • Kleine kleuraanpassingen in de agenda voor de dark modus
    • De intake workflow voor het eerste consult is verbeterd voor de logopedie
  • Bugs
    • Opgelost: Agenda slots worden soms laten zien als een behandelaar niet beschikbaar is
    • Fix: Voorbeeld PDF wordt niet laten zien
    • Opgelost: De intake maakte in sommige gevallen een tweede intake aan
    • Fix: Bug met online inplannen
    • Fix: Probleem met de abonnementen
    • Opgelost: Navigeren door de behandelaren in de agenda
    • Fix: Externe links in de medical feed
    • Opgelost: COV controle wordt nu uitgevoerd na het invullen van een BSN nummer
    • Fix: VAS voor de het Nivel koppeling
    • Verschillende technische bugs opgelost
    • Fix: Bug met de tabs op de patiëntenpagina
    • Fix: Patient kon geen afspraak inplannen met een geboortedatum in de toekomst
    • Fix: Spelfouten
    • Fix: Aanpassingen aan het behandeltraject
    • Fix: Header en footer van brieven werden soms niet meegenomen bij het genereren van een PDF
    • Verschillende bugs met de data import voor migraties opgelost
    • Minor fix voor dark modus
    • Fix: Bug waarbij een credit geconsumeerd kon worden zonder afspraak
    • Fix: tekstgrootte in de medical feed
    • Fix: email template laadde some onvolledig
    • Fix: export van invoice items vanuit het financiële overzicht
    • Opgelost: soms kwam een verwijderd behandeltraject toch in het financiële overzicht
20 december 2024

Dark modus

Flux ondersteunt nu dark modus, een visuele instelling die de interface aanpast naar donkere tinten. Deze functie is ontworpen om het werken met Flux comfortabeler te maken en vermoeidheid van de ogen te verminderen door het beperken van blauw licht.

  • Donkere interface: Een moderne, rustige uitstraling die minder belastend is voor de ogen
  • Automatische modus: Flux volgt standaard je systeeminstellingen en schakelt automatisch tussen lichte en dark modus
  • Handmatige instelling: Je kunt dark modus ook zelf in- of uitschakelen via het account menu

Je kunt de dark modus zelf makkelijk instellen, lees hiervoor de documentatie.

  • Nieuw
    • Donkere modus toegevoegd voor een rustiger visueel thema, ideaal voor gebruik 's avonds en in omgevingen met weinig licht
    • Documentatie toegevoegd
    • SKF-vragenlijstschema's toegevoegd, zodat deze eenvoudig geïntegreerd kunnen worden in het behandeltraject
    • Abonnementen kunnen nu worden aangepast voor meer flexibiliteit in het beheer
    • PREMs worden nu automatisch verstuurd na het sluiten van het behandeltraject, wat het proces verder automatiseert
    • Het patiëntinschrijfformulier kan nu eenvoudig worden gereset
    • De declaratieperiode wordt nu automatisch ingekort voor een efficiëntere verwerking
    • Label checks toegevoegd
    • De hoofdbehandelaar kan nu worden geselecteerd
    • Reply-to veld kan nu voor recalls en emails worden ingesteld
    • Meerder email templates zijn nu zelf in te stellen
    • Patiënten kunnen nu gezocht worden op telefoonnummer
    • 4DKL vragenlijst kan nu zelf door de patiënt ingevuld worden
    • De LDF data aanlevering kan nu automatisch
    • Locatie icoon aangepast
    • Weeknummers toegevoegd
  • Verbeteringen
    • Prijssuggesties bij contracttarieven voor paramedische disciplines buiten de fysiotherapie worden nu weergegeven, wat de facturatie vergemakkelijkt
    • Afspraaknamen moeten nu uniek zijn voor het online inplannen van patiënten, om verwarring te voorkomen
    • Het type zorgfactuur wordt nu eerst bepaald door de discipline, in plaats van door de gebruiker, voor een meer accurate verwerking
    • Gebruikers kunnen nu onder bepaalde omstandigheden meerdere disciplines beheren, wat flexibiliteit toevoegt aan de praktijkvoering
    • De afspraakherinneringen zijn aangepast voor een betere communicatie met patiënten
    • Het CSI-code veld op facturen is verbeterd wanneer de gebruiker een fysiotherapeut is, voor een correctere weergave
    • Verbeteringen doorgevoerd om inkomende afspraakverzoeken vanuit de online planner sneller in Flux te kunnen afhandelen
    • Je kunt nu een machtiging toevoegen aan het behandeltraject zonder een verwijzing te hebben toegevoegd
    • De Qualiview integratie ondersteund nu meerdere type zorgverleners, i.e. fysiotherapeuten en logopedisten hoeven geen aparte Qualiview aansluiting meer
    • Patiënten recalls zijn verbeterd
    • Preview aan de recalls toegevoegd
    • Kleine verbeteringen binnen het declaratieproces doorgevoerd
    • Technische verbeteringen aan onze infrastructuur doorgevoerd
    • Verbeteringen aan de export van het Nivel
    • De mobiele versie van Flux is verbeterd
    • Verbeteringen aan de Twinfield API doorgevoegd
    • Het Nivel ontvangt nu ook de vragenlijsten die door de patiënt zijn ingestuurd. Deze vragenlijsten worden ook als zodanig gekenmerkt
    • De AGB-declarant kan nu per contract worden ingesteld
    • Labels zijn toegevoegd voor niet declareerbare patiënten lijst
    • Waarschuwing voor automatische incasso's kunnen nu worden ingesteld
    • Synchronisatie van afspraaktypen toegevoegd in de kalender voor afspraakvoorstellen
    • Modal voor pakketafspraken is verbeterd
    • Lijst met 'mijn patiënten' vanuit het patiëntenoverzicht
  • Bugs
    • Opgelost: Afspraken konden niet worden ingepland als de zorgverzekeraar niet bekend was
    • Hersteld: De patiëntfactuur aanmaakpagina kon niet worden geopend
    • Fix: Probleem met de UUID opgelost
    • Verholpen: AGB-code van verwijzers in het behandeltraject werkte soms niet correct
    • Opgelost: De patiëntfoto werd soms niet weergegeven
    • Diverse technische bugs opgelost
    • Verholpen: Probleem met HealthTrain functionaliteit
    • Fix: Probleem met de het Nivel-export aangaande diagnosecodes
    • Hersteld: Vragenlijsten toonden slechts één waarde bij het scoreverloop wanneer maar één score was ingevuld
    • Opgelost: Bug waarbij geen patiënt werd gekoppeld aan een online geplande afspraak
    • Hersteld: Onder specifieke omstandigheden konden patiënten geen online afspraak maken
    • Fix: Probleem met de AGB-codes van specialisten/verwijzers in het behandeltraject opgelost
    • Opgelost: Probleem met de self-service import service van Flux waardoor bepaalde bestanden niet konden worden upgeload
    • Opgelost: Probleem met de beschikbaarheid bij het herplannen van een afspraak bij een andere behandelaar
    • Fix: De berichten vanuit de SBV-Z dienst met incomplete data worden nu correct afgehandeld
    • Opgelost: Recalls worden nu ook verstuurd na het verwijderen van een afspraak
    • Fix: Bij het met de hand aanmaken van een factuur naar een patiënt werd een oude prijs gesuggereerd
    • Fix: Het selecteren van verzekeringen bij het met de hand aanmaken van een factuur naar de patiënt
    • Opgelost: Het splitsen van een deelfactuur vanuit een verzamelfactuur naar een individuele patiënt zette een datum op de conceptfactuur
13 december 2024

Generieke Declaratie Standaard (GDS801) 2.0

De Generieke Declaratie Standaard (GDS801) 2.0 vereenvoudigt en verbetert declaraties in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 is deze nieuwe standaard verplicht voor paramedische zorg. Oudere prestaties blijven via de PM304-standaard lopen.

Flux zorgt voor een naadloze overgang en biedt ondersteuning om jouw processen volledig af te stemmen op de nieuwe eisen. Zo blijven declaraties soepel en zonder onderbrekingen verlopen. Voor jou als zorgverlener zijn er diverse veranderingen doorgevoerd vanuit de nieuwe GDS standaard:

  • Behandelingsinformatie
  • Behandeltraject
  • Restitutienota
  • Administratie
  • Aanspraakdatum
  • Identificatie zorgverlener
  • Aanspraakcodes
  • Prestatielijsten
  • Modules

De onderscheidingen links, rechts, of beiderzijds zijn waar relevant opgenomen voor aandoeningen in de GDS. Deze kunnen vanaf nu worden vastgelegd binnen een behandeltraject omdat deze informatie vereist is voor declaraties.

Binnen de GDS is het behandeltraject veel belangrijker geworden voor het declareren. Om binnen een behandeltraject duidelijk te maken welke prestatie bij welk traject hoort, voorziet Flux elk traject van een uniek zorgtrajectnummer. Dit nummer wordt automatisch meegestuurd in elke GDS-declaratie, wat een eenduidige identificatie van het traject garandeert.

Flux stuurt nu de volgende gegevens mee in het declaratiebestand:

  • Uniek behandeltrajectnummer
  • Startdatum behandeltraject (eerste afspraak binnen het traject)
  • Diagnosecode
  • Locatie-indicatie (links/rechts/beiderzijds)

Bij wijzigingen in deze gegevens moeten alle prestaties binnen het traject worden gecrediteerd en opnieuw worden ingestuurd.

Met de introductie van de GDS-standaard hebben alle facturen aan patiënten een vast format gekregen. Dit format is ontworpen om uniformiteit te waarborgen en de verwerking door zorgverzekeraars te versnellen. Deze facturen kunnen dankzij het gestandaardiseerde ontwerp eenvoudiger automatisch worden verwerkt, wat leidt tot minder afwijzingen en minder vragen van patiënten.

Grote aanpassingen aan deze facturen zijn helaas niet mogelijk. Een aantal zaken qua factuuropmaak kunnen nog steeds worden aangepast, zoals logos en betalingsteksten.

Voor patiënten met chronische trajecten is de administratie van de eerste 20 behandelingen vereenvoudigd. Praktijken kunnen een beveiligde e-mail sturen met details over het aantal uitgevoerde behandelingen, wat handig is bij het overnemen van een traject van een andere praktijk.

Daarnaast is het tellen van de eerste 20 zittingen, die voor rekening van de verzekerde komen, eenvoudiger. Deze zittingen kunnen direct bij de patiënt worden gedeclareerd, zonder dat ze eerst allemaal bij de zorgverzekeraar hoeven te worden ingediend.

Wanneer een zorgvraag doorloopt en een patiënt overstapt naar een andere zorgaanbieder, blijft de oorspronkelijke aanspraak geldig. De tweede zorgaanbieder moet bij het openen van een nieuw zorgtraject de startdatum overnemen van het oorspronkelijke traject van de eerste zorgaanbieder.

Om de rechtmatigheid en handhaving van de aanspraakduur te waarborgen, moet de verzekeraar op de hoogte zijn van de oorspronkelijke aanspraakstartdatum. Het is verplicht voor de tweede zorgaanbieder om deze oorspronkelijke datum over te nemen.

De AGB-code van de daadwerkelijke zorgverlener wordt altijd op de factuurregel vermeld, met uitzonderingen voor stagiaires of incidentele vervangers. Hier wordt de verantwoordelijke gebruiker voor gebruikt.

De CSI-code is hernoemd naar aanspraakcode. In Flux worden de volgende wijzigingen automatisch doorgevoerd:

  • Kinderfysio en oefentherapie: Codes 004 t/m 007 vervangen door code 003
  • COPD: Eén nieuwe code (022) voor alle COPD-aanspraken
  • COVID-19 herstelzorg: Regeling vervalt; nieuwe declaraties alleen via aanvullende verzekering (code 009)
  • Reumatoïde artritis: Aanspraakcode 022 voor langdurige oefentherapie

Elk type zorg heeft nu een specifieke Prestatie Code Lijst (PCL) voor declaraties. Flux verwerkt al deze codes automatisch en maakt op basis van je afspraaktype de correcte declaratie.

Voor patiënten met de aanvullende verzekering Basis Plus Module van Zilveren Kruis geldt dat zorg onder deze module specifiek moet worden gedeclareerd volgens de GDS. Dit omvat zorg zoals fysiotherapie bij kanker, hart- en vaatziekten, en beroertes. Verder zijn er aanvullende voorwaarden voor ZorgTopics en het Fitkids-zorgproduct van Zorg & Zekerheid.

Lees de documentatie over de GDS standaard.

18 oktober 2024

Abonnementen

Verbreed je praktijkaanbod met patiëntabonnementen. Bied eenvoudig terugkerende diensten aan je patiënten.

Met abonnementen automatiseer je facturering en betalingsverwerking voor doorlopende zorg, waaronder:

  • Maandelijkse facturering voor terugkerende diensten
  • Flexibele opties om abonnementen te starten, pauzeren of stopzetten
  • Geautomatiseerde betalingsverwerking voor probleemloze incasso
  • De mogelijkheid om tariefwijzigingen in te plannen
  • Aanpasbare e-mailsjablonen voor abonnementsfacturen

Beheer abonnementen eenvoudig vanuit de patiënt. Met onze intuïtieve interface kun je abonnementen starten, pauzeren of stopzetten wanneer je wilt. Lees meer in onze documentatie. Je kunt er meteen mee aan de slag gaan.

Met abonnementen maak je het makkelijk om je te focussen op wat écht belangrijk is: uitstekende zorg leveren, terwijl je administratie soepel blijft lopen.

  • Nieuw
    • Abonnementen toegevoegd
    • PSK toegevoegd aan vragenlijsten voor patiënten
    • HIT-6 en CSI vragenlijsten toegevoegd aan vragenlijsten voor patiënten
    • HV14 vragenlijst toegevoegd
    • Geavanceerde opties toegevoegd aan afspraaktypes voor online planning
    • Productcode toegevoegd aan de factuurtabellen
  • Verbeteringen
    • Extra ondersteuning toegevoegd voor verwijzingen naar logopedie
    • Wijzigen van het type intake eenvoudiger gemaakt
    • LDF data export verbeterd
    • Contrast van de agenda verhoogd
    • Foto’s maken en uploaden verbeterd
    • Vragenlijsten welke door patiënten zijn ingevuld worden nu ook naar het Nivel en de LDK verzonden
    • Verbeterde filtering voor periodes in declaraties
  • Bugs
    • Diverse bugs in de importtooling opgelost
    • Bug opgelost met oude facturen
    • Bug opgelost in Twinfield-instellingen
    • Bug opgelost waarbij de factuurfilter actief bleef bij het wisselen van facturen
    • Bug opgelost met de datum op de factuur
    • Bug opgelost waarbij een creditfactuur de status van de debetfactuur overnam
    • Bug opgelost waarbij COV-controles te vaak werden uitgevoerd
    • Bug opgelost met geblokkeerde afspraken
    • Bug opgelost met de AGB-code van de declarant
    • Bug opgelost met de verwijzing op een declaratieregel
    • Bug opgelost waarbij een betaling voor een verzamelfactuur kon worden aangemaakt
    • Probleem opgelost waarbij niet meer dan 8 gebruikers konden worden geselecteerd in de agenda
    • Bug opgelost waarbij bullet points niet werden weergegeven in de medisch feed
    • Diverse technische bugs opgelost
4 oktober 2024

HealthTrain voor oefeningen

Flux X HealthTrain integratie

Met HealthTrain (voorheen de huiswerkoefeningen.nl app) kan je patiënten oefeningen en trainingsschema's meegeven en remote het behandeltraject van een patiënt volgen. Onder HealthTrain vallen de zorgoplossingen MijnZorgApp, AfsprakenApp, Huiswerkoefeningen.nl, Join2Move en e-Exercise.

Door HealthTrain met Flux te integreren, kan je als behandelaar eenvoudig oefeningen en schema’s opstellen tijdens het behandeltraject. Je kan de oefeningen direct met patiënten delen en de therapietrouw rechtstreeks vanuit het patiëntendossier volgen.

Lees de documentatie over HealthTrain.

  • Nieuw
    • Medikad toegevoegd aan onze import-tooling
  • Verbeteringen
    • Chronische selector toegevoegd aan de intake
    • Ondersteuning toegevoegd voor extra zorgverlenersfacturen
    • Export toegevoegd voor alle declaratie-items
  • Bugs
    • Vereiste verwijzing verwijderd van productfacturen
    • Dataweergave van factuurinvoer hersteld
    • Een bug met de Medikad-importtool opgelost
    • Een bug opgelost waarbij de Nivel-export een 504 gaf
    • Een bug opgelost met de grootboekrekening in Twinfield
    • Meerdere technische bugs opgelost
20 september 2024

Vragenlijsten naar patiënten

Je kan PROMs (Patient Reported Outcome Measures) vragenlijsten direct naar patiënten sturen, zodat zij deze zelfstandig kunnen invullen vóór het consult. PROMs zijn vragenlijsten die door de patiënt zelf worden ingevuld en geven informatie over de gezondheidstoestand, klachten en behandeluitkomsten vanuit het perspectief van de patiënt.

De volgende vragenlijsten zijn beschikbaar en kunnen direct naar patiënten worden verzonden:

  • VAS (Visuele Analoge Schaal)
  • NPRS (Numerieke Pijnscore)
  • PSK (Patiënt Specifieke Klachten)
  • Quick DASH (Disabilities of the Arm, Shoulder, and Hand)
  • HOOS (Heupklachten en Artrose Uitkomstenscore)
  • KOOS (Knieklachten en Artrose Uitkomstenscore)
  • STarT MSK (Subgroepen voor Gerichte Behandeling van Musculoskeletale Pijn)
  • STarT Back (Subgroepen voor Gerichte Behandeling van Lage Rugpijn)
  • GPE-DV (Globaal Ervaren Effect – Nederlandse Versie)

Vragenlijsten kunnen op verschillende manieren door een patiënt ingevuld worden:

  • Samen met de patiënt: Je kan altijd samen met de patiënt een vragenlijst invullen.
  • Handmatig verzoek: Beslis zelf wanneer je een vragenlijst wilt naar de patiënt wilt versturen.
  • Automatisch op basis van een schema: Stel een schema in om vragenlijsten op vaste tijden automatisch te versturen.

Door het beantwoorden van vragen geeft een patiënt een eigen oordeel over zijn gezondheid en kwaliteit van leven. Als patiënten zelf geen vragenlijst kunnen invullen (zoals kinderen of mensen met ernstige cognitieve stoornissen of beperkingen), kan je dit samen met de patiënt doen als proxy.

Wanneer je vragenlijsten handmatig verstuurt, kun je een enkele vragenlijst of een set vragenlijsten naar de patiënt versturen. Je kunt er ook voor kiezen om een verzenddatum voor een later tijdstip in te plannen. Deze vragenlijsten kunnen worden gekoppeld aan een specifiek behandeltraject of plan.

Je kunt vragenlijsten automatisch versturen op basis van een schema dat gekoppeld is aan een behandeltraject. Dit zorgt ervoor dat patiënten op de juiste momenten in hun zorgtraject vragenlijsten ontvangen en invullen, zonder dat hier verder nog handmatige acties voor nodig zijn. Schema's kunnen worden ingesteld tijdens het aanmaken van een behandeltraject of later worden toegevoegd.

  • Nieuw
    • Extra omzetoverzicht toegevoegd
    • HOOS, KOOS, PRWHE-DLV en Start-Back toegevoegd aan vragenlijsten voor patiënten
    • Filters voor gebruiker, locatie en factuurstatus toegevoegd aan de factuurtabel
    • Autofill toegevoegd aan de ZorgMail-adresservice
  • Verbeteringen
    • Betaalmethoden toegevoegd aan productfacturen
    • Indicatie "ongeval" en "machtiging" opnieuw toegevoegd aan het behandeltraject
    • "Gesloten op" voor het behandeltraject toegevoegd aan de data-export
    • QA-omgeving verbeterd
    • Extra exports toegevoegd voor dataportabiliteitVerbeterde ondersteuning voor omzetcredits per locatie
    • SAOP-consulten ingesteld als standaard voor medische verslaglegging
    • LDF integratie verbeterd
    • Zoekfunctionaliteit voor facturen verbeterd
  • Oplossingen
    • Bug opgelost waarbij de factuur niet als bijlage werd verzonden
    • Bug opgelost waarbij een e-mail niet werd opgeslagen
    • Bug opgelost met de Intramed-import
    • Bug opgelost waarbij taken niet correct werden weergegeven
    • Bug opgelost waarbij een soft-deleted afspraak werd laten zien
    • Diverse UI bugs opgelost
    • Diverse technische bugs opgelost