Updates

Blijf op de hoogte van onze laatste wijzigingen en verbeteringen.

14 november 2025

Afspraken verslepen

Direct afspraken in de agenda verplaatsen via drag & drop in Flux.

Vanaf nu kun je afspraken direct in de agenda verplaatsen via drag & drop. Hierdoor wordt het aanpassen van tijden, het herschikken van je dag en het oplossen van planningsfoutjes een stuk eenvoudiger.

Met drag & drop kun je nu:

  • Afspraken verplaatsen door ze simpelweg naar een nieuw tijdslot te slepen.
  • Afspraken verkorten of verlengen door de onderkant van de afspraak te slepen.
  • Snel herplannen wanneer een patiënt te vroeg of te laat is, of wanneer jouw planning verandert.

Alles wordt meteen bijgewerkt in het dossier en de agenda—zonder extra klikken of pop-ups. Drag & drop staat automatisch aan voor alle gebruikers. Je kunt het direct gebruiken in alle agendaweergaven.

  • Nieuw (2)
    • Afspraken kunnen nu versleept worden
    • De documentatiepagina's voor de instellingen en integraties zijn vernieuwd
  • Verbeteringen (4)
    • Prijzen van zorgcontracten zijn nu makkelijker aan te passen
    • Bevestiging modals zijn verbeterd
    • Op verschillende plaatsen was de term CSI code nog te vinden, deze zijn veranderd in aanspraakcode
    • De online inplan link is nu makkelijker te kopiëren
  • Bugs (6)
    • Bugfix: zorgverlenerspagina liet niet altijd alle zorgverleners zien
    • Bugfix: een afspraak kon niet worden ingepland via de online planner als al eerder een afspraak in hetzelfde tijdsslot verwijderd was
    • Fix: als je op mobiel op een patient zoekt, wordt het navigatiemenu gesloten
    • Fix: voorbeeld emails werden niet in alle gevallen laten zien
    • Verschillende technische bugs zijn opgelost
    • Verschillende visuele bugs zijn opgelost
7 november 2025

Physitrack

De Physitrack-integratie in Flux maakt het mogelijk om oefenprogramma’s direct vanuit het patiëntdossier samen te stellen, te delen en te volgen.

Met de nieuwe koppeling tussen Flux en Physitrack breng je oefeningen en patiëntbegeleiding samen in één vloeiende workflow. Je stelt gepersonaliseerde oefenprogramma’s samen, deelt ze veilig met je patiënt en volgt de voortgang direct vanuit het patiëntendossier.

Physitrack is een internationaal platform voor huiswerkoefeningen, trainingsprogramma’s en patiënteducatie. Het helpt therapeuten wereldwijd om therapietrouw te vergroten, behandelresultaten te verbeteren en patiënten actief te betrekken bij hun herstel.

Dankzij de integratie tussen Flux en Physitrack kun je nu:

  • oefenprogramma’s aanmaken vanuit het patiëntdossier in Flux
  • oefeningen met instructievideo’s delen via e-mail of de PhysiApp
  • voortgang, feedback en therapietrouw volgen binnen Flux
  • oefenprogramma’s automatisch synchroniseren tussen beide systemen

De koppeling maakt het eenvoudiger dan ooit om patiënten te begeleiden buiten de behandelkamer. Zodra je een oefenprogramma aanmaakt, ontvangt de patiënt automatisch een persoonlijke uitnodiging, instructievideo’s en—indien gewenst—dagelijkse herinneringen via de app.

Makkelijk vanuit Flux met Physitrack aan de slag.
Makkelijk vanuit Flux met Physitrack aan de slag.

Iedere gebruiker krijgt een persoonlijke SSO-token voor veilige toegang en automatische herkenning tussen beide systemen, zodat je als behandelaars niet apart hoeven in te loggen bij Physitrack. Alle gegevens worden uitgewisseld volgens de geldende beveiligings- en privacyrichtlijnen.

Wil je de koppeling activeren?

Ga naar Instellingen → Apps → Physitrack in Flux en volg de stappen in onze Physitrack-integratie handleiding.

  • Nieuw (10)
    • Physitrack-integratie voor oefenprogramma's
    • Nieuwe icons!
    • De vragenlijst EuroQol-5D is toegevoegd
    • De vragenlijst Bladder Control Self-Assessment is toegevoegd
    • De vragenlijst International Consultation on Incontinence Questionnaire (ICIQ-UI SF) is toegevoegd
    • De vragenlijst CACV (quality of life and well-being related to overactive bladder symptoms) is toegevoegd
    • De Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) is toegevoegd
    • De Insomnia Severity Index questionnaire (ISI) is toegevoegd
    • De Epworth Sleepiness Scale (ESS) is toegevoegd
    • Er zijn meer opties aan de VAS toegevoegd
  • Verbeteringen (11)
    • De documentatie is verbeterd en is nu doorzoekbaar
    • Overlappende afspraken worden nu beter afgevangen
    • Herhaalafspraken zijn nu beter in te plannen
    • Bevestiging van afspraakvoorstel voor nieuwe patiënt bij het online inplannen verbeterd
    • Prestatiecode 6006 toegevoegd met bijbehorende functies
    • Het werkitem patient zonder afspraak verschijnt opnieuw in de werklijst als er na een terugbelactie geen reactie is ontvangen
    • Bij zelf inplannen in de online afsprakentool wordt bij annulering automatisch een e-mail naar de patiënt verzonden
    • Locaties worden niet langer standaard weergegeven in de online afsprakentool
    • Het sorteren in verschillende tabellen is verbeterd
    • De advanced plantool heeft nu een filter voor locaties
    • Technische verbeteringen aan de agenda toegevoegd
  • Bugs (14)
    • Bug met de Pittsburgh Sleep Quality Index opgelost
    • Bevestiging van afspraakvoorstel voor nieuwe patiënt bij het online inplannen verbeterd
    • Herhaalafspraken worden nu correct aangemaakt—de foutmelding dat dit niet gelukt is, verschijnt niet langer
    • Batch-acties in de factuurtabel verschijnen nu onder onderaan het scherm in plaats van onderaan de tabel
    • Fix: patientAddressId is nu toegevoegd aan de InvoiceApi
    • Fix: de diagnose- en AGB-codes in tijdens het aanmaken van facturen worden nu correct weergegeven
    • Fix: probleem met een datum opgelost
    • Fix: soms werden er vertalingen in de browser uitgevoerd indien de taalinstellingen verschillen
    • Behandeldata werd soms verkeerd gekozen in een verzamelfactuur icm met zorgvergoeding
    • Fix: de teller voor verzonden e-mails werkt nu weer correct
    • Bug met Qualiview opgelost
    • Verschillende type errors opgelost
    • Verschillende technische bugs opgelost
    • Verschillende visuele bugs opgelost
22 september 2025

Wisselen tussen Flux omgevingen

Veel zorgverleners werken tegenwoordig op meerdere plekken tegelijk: bijvoorbeeld in een eigen praktijk, als zelfstandige, als waarnemer, of binnen een grotere organisatie met meerdere vestigingen. Tot nu toe betekende dat steeds opnieuw inloggen om in de juiste omgeving te werken.

Met de nieuwe functie in Flux kun je eenvoudig wisselen tussen je praktijken, zonder uit te loggen. Vanuit het hoofdmenu linksboven stap je meteen over naar een andere omgeving. Zo houd je overzicht, werk je sneller en blijft alles veilig.

Je kunt nu makkelijk tussen Flux omgevingen wisselen als zorgverlener.
Je kunt nu makkelijk tussen Flux omgevingen wisselen als zorgverlener.

In deze overgangsperiode stellen we de functie beschikbaar voor een kleine groep gebruikers. Op basis van hun ervaringen verfijnen we de werking, waarna het wisselen tussen praktijken voor alle Flux-gebruikers beschikbaar wordt gemaakt.

Wil je alvast meedoen aan de test? Neem dan contact met ons op!

  • Nieuw (2)
    • Voor mensen met meerdere Flux account is een nu de mogelijkheid om snel te wisselend tussen verschillende Flux omgevingen, neem contact op als je hiervan gebruik wil maken
    • De Achilles tendon Total Rupture Score (ATRS) vragenlijst is toegevoegd
  • Verbeteringen (9)
    • Vanaf de werklijst kan nu een behandeltraject gesloten worden
    • De 'tussen wal en schiplijst' is hernoemt naar 'Patient zonder vervolgafspraak'
    • Conceptbehandeltrajecten worden nu altijd automatisch geupgraded
    • Brieven kunnen nu ook opgeslagen worden zonder meteen te downloaden
    • De aanmaakdatum van de afspraak is aan de data explorer toegevoegd
    • De huisarts is toegevoegd aan de patiëntendata in de data explorer
    • De verwijzer is toegevoegd aan de behandeltrajectdata in de data explorer
    • Updates aan de Smartfile importer
    • Je kan nu de status van de incasso bekijken
  • Bugs (12)
    • Fix: er kon geen bedrijfsfactuur aangemaakt worden zonder een product
    • Fix: diagnosecode voor PAV
    • Bugfix: alleen de namen van huisartsen werden wel opgehaald uit het AGB-register, niet van medische specialisten
    • Fix: aanmaken van facturen in batch
    • Fix: juridische exports konden niet worden gedownload
    • Bugfix: . in het zoekveld
    • Bug: de notificatie voor een dubbele afspraak werd te vaak laten zien
    • Profielfoto's zijn verbeterd
    • Verschillende vertalingen toegevoegd naar het Nederlands
    • Bugfix: zorgvergoedingen totaal was inconsistent
    • Veschillende visuale bugs aangepakt
    • Een aantal technische problemen opgelost
12 september 2025

Annuleringslinks

Het is nu mogelijk om een annuleringslink mee te sturen in de bevestigingsmail van een afspraak. Met deze link kan een patiënt de afspraak zelf annuleren, zonder dat jij daar handmatig iets voor hoeft te doen. Patiënten kunnen ook meteen weer opnieuw een afspraak maken. Dit geeft jouw patiënten meer gemak en helpt jou om je agenda beter beheerd en overzichtelijk te houden.

Je bepaalt zelf tot wanneer een patiënt mag annuleren: bijvoorbeeld tot 24 of 48 uur vóór de afspraak. Zo kun je een balans vinden tussen flexibiliteit voor de patiënt en zekerheid voor jouw planning.

De functie is eenvoudig in te stellen via Instellingen → Afspraken → Annuleringslinks. Zodra je de annuleringslink activeert, wordt de link automatisch toegevoegd aan de bevestigingsmail van nieuwe afspraken. Lees meer op de documentatie van Online afspraken.

  • Nieuw (4)
    • De volgende vragenlijsten zijn toegevoegd voor Claudicatio: VascuQoL-6, de Claudicatio vragenlijst voor Chronisch Zorgnet, de GPE-DV, de GPE-dagelijkse activiteiten en de GPE-loopafstand. Daarnaast is de ACL vragenlijst toegevoegd
    • Het is nu mogelijk om een annuleringslink mee te geven in een afspraakbevestingingsmail. Deze laat de patiënt tot een instelbare periode voor de afspraak de afspraak annuleren. Je kan dit configureren op de instellingenpagina onder bij Annuleringslinks onder het kopje Afspraken
    • De omschrijving op de factuurregels van bedrijfsfacturen is nu instelbaar. De is met placeholders te configureren op de instellingen pagina bij Regels en opmaak onder het kopje Facturen
    • De lengte van afspraken kan nu worden aangepast door de bovenste of onderste rand van een geselecteerde afspraak in de agenda te slepen.
  • Verbeteringen (21)
    • Diagnosecode 2554 voor COPD in combinatie met aanspraakcode 022
    • Verbeteringen aan de boekhoudkoppelingen
    • Afspraken zonder afspraaktype zijn nu instelbaar om te factureren. De voorkeur bestaat nog steeds om altijd wel een afspraaktype in te stellen, lees verder op Afspraaktypes
    • De afspraak van de huidige wordt nu ook in de medische feed getoond om makkelijker een consult toe te voegen
    • Brieven kunnen nu ook naar Zorgmail verstuurd worden als deze al definitief zijn
    • Op het gewerkte uren overzicht wordt nu standaard het huidige jaar geselecteerd
    • In het gewerkte uren overzicht kan nu ook worden gekozen voor een weekoverzicht
    • Zorgsoorten worden nu automatisch geselecteerd bij het aanmaken van nieuwe contracten
    • Zorgvergoedingen laat nu een completer resultaat zien en is nu consistent door heel Flux
    • Patiënten kunnen nu ook weer gedearchiveerd worden
    • Checkboxes zijn nu veel beter te selecteren met zowel muis als toetsenbord (hotkey X)
    • Hotkey J en K voor navigeren in de tabellen naar beneden en naar boven, respectievelijk
    • Dropdown uiterlijk verbeterd
    • Bij herhaalafspraken met meerdere gebruikers kan een gebruiker nu zijn deelname verwijderen
    • Herhaalafspraken kunnen nu ook per dag of per jaar herhaald worden
    • De kaart met patiëntinformatie op de patiëntpagina is opnieuw ingedeeld om alle informatie netjes te kunnen weergeven op elk formaat scherm
    • Diëtetiek prestatiecodes zijn toegevoegd aan Flux om makkelijk diëtetiek facturen te kunnen genereren
    • De diagnosecode van de verwijzer kan niet meer ingevuld worden tijdens de intake, deze is sinds de invoering van de GDS niet meer nodig
    • Het 'e-mail' veld wordt nu automatisch geselecteerd bij het inloggen
    • Gebruikers met de rol 'planner' hebben nu toegang tot de zijbalk en de bijbehorende features
    • Verouderde browsers waarin de Flux popups niet werken krijgen nu een melding, dit kan opgelost worden door de browser te updaten
  • Bugs (21)
    • Probleem opgelost met gebruikerstoegang waardoor gebruikers geen toegang hadden tot het financieel overzicht op patiëntniveau
    • Bugfix mapping van producten in Exact
    • Probleem opgelost waarbij tekstconsulten niet in de medical feed werden laten zien
    • Bugfix afspraken afzeggen
    • Probleem opgelost waarbij abonnementsfacturen niet werden aangemaakt
    • Bugfix: Als een patiënt meerdere afspraken op dezelfde dag heeft, wordt bij het openen van een consult op die dag niet automatisch een afspraak geselecteerd
    • Bugfix: Foutafhandeling bij het aanmaken van een mandaat voor automatische incasso via Mollie
    • Probleem opgelost met de QR code van Mollie
    • Bugfix: probleem met emails in de werklijsten opgelost
    • Probleem opgelost waarbij icoontjes van verstuurde afspraakmails gek werden weergeven
    • In sommige gevallen werd er een mail gestuurd terwijl een afspraak al was geannuleerd, dit is opgelost
    • Locaties die geen beschikbare gebruiker hebben in de online planner zijn nu niet meer selecteerbaar
    • Probleem opgelost waarbij de agenda op mobiel in de eerste instantie niet werd geladen
    • Bug opgelost waarbij meerdere notificaties samen niet goed werden weergeven
    • Verschillende kleine problemen met het weergeven van icoontjes zijn opgelost
    • Het weergeven van hele lange factuurregels die breder zijn dan het scherm gaat nu goed
    • Onnodige waarschuwingen over een missende verwijsdiagnosecode zijn weggehaald
    • In sommige gevallen werd de teller niet geüpdate bij het genereren van facturen
    • Foutmelding bij het aanmaken van een gebruiker is opgelost
    • Bugfix: In sommige gevallen kon een patiëntfactuur niet worden geopend
    • Verschillende en visuele bugs technische bugs opgelost
28 juli 2025

Beroepsorganisaties

Het is vanaf nu mogelijk om als individuele gebruiker je beroepsorganisatie in Flux toe te voegen. Daarmee maak je je profiel completer en sluit je beter aan bij de eisen van jouw vakgebied. Het toevoegen van een beroepsorganisatie maakt het bovendien mogelijk om in de toekomst eenvoudiger te voldoen aan kwaliteitsregistraties en accreditatie-eisen die door deze organisaties worden gesteld.

Staat jouw beroepsorganisatie nog niet in de lijst? Laat het ons weten, dan voegen we deze toe.

Flux ondersteunt nu ook diëtiek. Diëtisten kunnen voortaan hun volledige praktijkadministratie en declaraties afhandelen binnen Flux. Hiermee wordt het eenvoudiger om afspraken vast te leggen, declaraties rechtstreeks bij verzekeraars in te dienen en een goed overzicht te houden van de financiële situatie van de praktijk. Met deze uitbreiding zetten we een belangrijke stap in de verbreding van Flux naar meerdere paramedische disciplines, zodat steeds meer zorgverleners hun administratieve processen veilig en efficiënt kunnen inrichten.

Ook valpreventie is nu beschikbaar in Flux. Valpreventie is sinds 2023 onderdeel van de basisverzekering en richt zich op mensen van 65 jaar en ouder met een verhoogd risico op vallen. Na verwijzing door de huisarts of medisch specialist kan een programma voor valpreventie worden gestart. Dit programma bestaat doorgaans uit een combinatie van risicobeoordeling, training en begeleiding door eerstelijnszorgverleners, waaronder fysiotherapeuten. Het doel is om valincidenten te voorkomen, de zelfredzaamheid van ouderen te vergroten en complicaties zoals fracturen te verminderen.

Voor jou als zorgverlener betekent dit een kans om ouderen te helpen hun zelfstandigheid te behouden en ernstige complicaties door valincidenten te voorkomen. Vanaf nu kun je valpreventietrajecten eenvoudig in Flux registreren en declareren, precies zoals de zorgverzekeraar het vraagt. Geen omwegen meer of losse administratie: alles verloopt direct via het systeem. Daarmee bespaar je tijd en weet je zeker dat de registratie klopt. Belangrijker nog: je kunt je volledig richten op wat er echt toe doet – het begeleiden van je patiënten naar meer veiligheid, zelfvertrouwen en kwaliteit van leven.

  • Nieuw (5)
    • Diëtiek prestatiecodes toegevoegd
    • Valpreventie toegevoegd
    • Ondersteuning voor chiropractie en andere alternatieve behandelingen
    • Zorgtopics behandelplannen
    • Beroepsorganisaties toegevoegd
  • Verbeteringen (14)
    • Abonnementen kunnen nu ook gedurende de maand gestart worden met facturen. Er hoeft geen extra factuur meer met de hand te worden aangemaakt. De facturatie van abonnementen verloopt nu pro rata bij het starten van een abonnement
    • Verschillende alternatieve behandelwijzen zijn toegevoegd
    • Mandaten voor SEPA Direct Debit kunnen nu worden ingetrokken aan de hand van charge-backs
    • AGB-codes kunnen nu aan productfacturen worden toegevoegd
    • Verschillende referenties naar de oude declaratiestandaard PM304 zijn uit Flux verwijderd. Deze zijn allemaal vervangen door GDS-referenties
    • Shortcut toegevoegd naar QR-codes voor betalingen van productfacturen
    • De agenda op mobiel is verbeterd
    • De knop om meerdere notificaties tegelijkertijd te sluiten is weer toegevoegd
    • De afspraakherinneringsmail versturen kan nu voor een korte tijd ongedaan worden gemaakt
    • De hotkeys in een dropdownmenu werken nu ook als het menu gesloten is
    • Gebruikerslabels kunnen nu worden gebruikt bij het online inplannen
    • Je kunt nu herhaalafspraken op dag inplannen, bijvoorbeeld iedere werkdag
    • Patiëntlabels kunnen nu ook tijdens het inschrijven van de patiënt worden toegevoegd
    • Kleine animaties aan modals en tooltips toegevoegd
  • Bugs (28)
    • Bugfix van de intakeflow
    • Probleem opgelost waarbij de betaalstatus niet direct werd aangepast naar betaald
    • Verschillende technische bugs opgelost
    • Bugfix van de behandelingsteller over de jaarwisseling heen
    • Probleem opgelost met de controle op de beschikbaarheid van een afspraaktype
    • Bugfix waarbij soms verouderde informatie op het behandeltraject werd getoond
    • Probleem opgelost bij het aanmaken van een gebruiker met de rechten van een stagiair
    • Bugfix waarbij afspraakherinneringen niet 25 uur van tevoren werden verstuurd
    • Bugfix waardoor facturen nu veel sneller kunnen worden ingeladen
    • Verschillende verbeteringen aan de front-end toegevoegd, waaronder menu’s en navigatie
    • Bugfix waarbij er geen recall kon worden aangemaakt zonder eerst een afspraak voor een patiënt te hebben ingepland
    • Bugfix waarbij voor kinderen een verkeerde aanspraakcode werd gesuggereerd
    • Probleem opgelost waarbij PREMs niet werden verstuurd bij het afsluiten van het behandeltraject. Bij ontbrekende gegevens wordt nu een melding getoond
    • Bugfix waardoor de validatieregels van declaraties niet werden getoond
    • Bugfix waarbij een AGB-code nodig was voor bedrijfsfacturatie
    • Probleem opgelost waardoor factuurregels niet werden getoond
    • Error afgehandeld voor onbekende prestatiecodes
    • Probleem opgelost waarbij de online planner een niet-bestaande pagina kon tonen
    • Bugfix waardoor de filters niet meer werkten
    • Bugfix waarbij de gebruiker niet naar de declaratie, maar naar de specifieke declaratieregels werd gestuurd
    • Bugfix van de factuurtijdslijn
    • Bugfix waarbij de verantwoordelijke gebruiker niet kon worden gevonden
    • Bugfix waarbij automatisch een dubbele klik werd uitgevoerd door de muis als de gebruiker één keer klikte
    • Probleem opgelost waarbij medische brieveninputs onvoldoende werden gevalideerd, waardoor sommige gegevens niet automatisch werden ingevuld
    • Bugfix waarbij de melding over de lichaamslocatie voor de GDS altijd werd getoond
    • Probleem opgelost waardoor het online inplannen niet kon worden afgerond zonder duidelijke reden voor de gebruiker
    • Bugfix waarbij een bedrijf op de achtergrond aan een patiëntfactuur werd gekoppeld
    • Layoutbugs opgelost
2 juli 2025

Mediquest

Flux X Mediquest integratie

Wij hebben nu een directe koppeling met Mediquest waarmee je PREM-vragenlijsten (Patiënt Reported Experience Measures) kan uitvragen. PREMs zijn gestandaardiseerde vragenlijsten waarmee je de ervaring van je patiënten meet. Ze maken inzichtelijk hoe patiënten de zorg hebben ervaren: van de bejegening en de communicatie tot de resultaten van de behandeling. PREMs worden landelijk verzameld en gebruikt om de kwaliteit van zorg transparant te maken, zowel richting zorgverzekeraars als richting patiënten.

In veel zorgcontracten met verzekeraars is het verplicht om PREMs af te nemen en aan te leveren. De uitkomsten worden meegenomen in kwaliteitsindicatoren, en spelen een rol bij contractering en tarieven. Voor zorgverleners zijn PREMs dus niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een manier om je praktijk te positioneren als transparant en kwaliteitsgericht.

Met de koppeling naar Mediquest neemt Flux dit proces volledig uit handen. De vragenlijsten voor kwaliteit en patiënttevredenheid worden automatisch verstuurd, veilig verzameld en volledig geïntegreerd in je workflow verwerkt. Je hoeft geen handmatig werk meer te doen. Alles verloopt AVG-proof en conform de eisen van de zorgverzekeraars.

Gebruik je Mediquest of start je binnenkort met het uitvragen van PREMs? Flux zorgt dat de verzending, het verzamelen en de aanlevering goed geregeld zijn. Zo voldoe je eenvoudig aan je contractuele verplichtingen, terwijl jij je kunt richten op wat er echt toe doet: het leveren van zorg.